Fredag
24
august
2012
23:39
bflyens bilde

Modell for digital innovasjonskonkurranser

Se utskriftsvennlig utgaveSe utskriftsvennlig utgaveSend via e-post

I samarbeid med Travelhack Sverige har vi prøvd å sette opp en modell for hvordan konkurransen fungerer:

NewImage

Vi er i dag ved baseline, en beskrivelse av hva som finnes i dag:

  • Basis: Det som allerede finnes i dag (baseline) og som ikke vil innebære innovasjon. Det er viktig at lagene vet hva som allerede er gjort.
  • En beskrivelse av behov, på Travelhack 2012 vil det ta utgangspunkt i en del behov som vi har samlet inn gjennom flere år. I Sverige prøvde en med å få eksterne til å beskrive sine behov men dette ble ikke benyttet under konkurransen.
  • Visjon: Løsninger som gir verdi for kundene. Dette vil være case basert på behovene. Dette er gitt som inspirasjon fra de som har jobbet med kollektivtrafikkdata i noen år og er ikke retningsgivende for lagene.
  • Data: Data som er tilgjengelig og som kan brukes, en kan gjerne bruke data fra andre kilder. Travelhack går gjennom hva som finnes og gir et dypdykk om hva som mangler ved data, som dermed setter begrensninger.

Deretter følger selve konkurransen:

  • En starter med gjennomgang av data og innbyrdes strukturer for å vise hva som kan kombineres. Vanlige feil og begrensninger blir gjennomgått.
  • Konkurransen starter, lagene har tilgang til spesialister på data.
  • Konkurransen slutter, i løpet av tre timer får seks lag presentere hva de har funnet ut. Erfaringen fra Sverige er at erfaringsutveksling er veldig viktig.
  • Vinneren kåres og Travelhack konkurranse avsluttes.

Men, dermed er ikke Travelhack avsluttet, da starter eksponeringsfasen:

  • Resultater fra konkurransen presenteres i media.
  • Resultater blir presentert på diverse konferanser og blir gjort kjent i fagmiljøene.
  • Noe av det som utvikles bringes videre.
  • I noen tilfeller kan et lag ende opp med en kontrakt. Dette skjedde med Trafikantens apper.
  • 6-12 måneder etter arrangeres Travelhack 2 hvor den mest nedlastede/mest brukte appen får ytterlige priser.

Utviklerkontrakt etter første konkurranse viste seg å være for komplisert i Sverige, det ble alltid for lite penger til at noen kunne satse bare på resultatet.

En større belønning ligger i:

  • Det kontaktnett lagene bygger opp mot kollektivbransjen og mot de som jobber med å levere data. Dette har ført til nye og endrede APIer som en umiddelbart kan ta i bruk.
  • Arrangørene er svært aktive i fagmiljøet og vil promotere resultatene i en rekke sammenhenger.
  • Travelhack 2011 i Sverige har mottatt en rekke priser, noe som fortsetter langt inn i 2012. Her blir lagene promotert.

En særlig grunn til å delta i en slik konkurranse, hvor det er bransjen selv som står for arrangementet, er at deltakere får kontakt med de som har laget API og de som spekker fremtidige API. Kommer de opp med gode ideer kan vi gi dem tilgang til data som ingen andre vet om fordi ingen har bedt om det. De kan få et forsprang fordi de får tak i åpne data veldig tidlig og de får kontakt med fagmiljøene som skaper dem.